Derma Untuk Dana PRU 13

Thursday, March 29, 2012

Daim dan ramalannya...adakah ianya benar...?



" Salam. Tertanya-tanya adakah Daim ingin popular sebagai penganalisis politik yang realis, dan melupakan hubungan 3 seginya - Daim, Mahathir, Najib? Memang ramalan Daim "menjadi" untuk PRU12 (2008), namun adakah niat Daim boleh kita samakan dengan realiti politik pasca 2008? Adakah Daim, dengan ramalannya dan hasil analisisnya bahawa pada PRU13 nanti hanya 3 negeri yang selamat bagi UBN - Johor, Melaka, dan Pahang, Daim berniat ingin menghancurkan legasi UBN yang pernah menjadi lubuk hartanya?

Dalam hati kecil saya, seolah-olah ada "hidden agenda" Daim apabila berkata-kata hanya 3 negeri yang selesa untuk UBN, selain Pulau Pinang dan Kelantan kekal di bawah UBN. Adakah Daim rela kerusi PM di Putrajaya diduduki oleh musuh no 1 beliau, Anwar Ibrahim?

Senarionya begini, adakah SPR benar-benar bebas? Adakah SPR akan patuh kepada syor-syor PSC yang akan dibentangkan pada 10 April ini? Memang SPR telah setuju, tentunya Najib telah pun merestuinya akan menggunakan calitan dakwat kekal untuk PRU13 nanti. Cuba kita tanyakan lagi, mengapakah mereka bersetuju dan akur? Adakah Najib sanggup menggadaikan kuasanya dengan terlaksananya penggunaan calitan dakwat kekal ini? Maksudnya mereka telah pun yakin bahawa pelaksanaan calitan dakwat ini tidak akan menjejaskan undi terhadap UBN.

Kita boleh kaitkan dengan gerakan pemutihan PATI oleh KDN, dan dengan kerjasama dengan JPN, didakwa ratusan ribu PATI diberi kad pengenalan. Jika andaian ini tepat, UBN tidak harus runsing dengan calitan dakwat.

Pemimpin PR dan blogger PR juga ada mendedahkan bagaimana SPR memanipulasi daftar pemilih tanpa kita sedari. Juga bagaimana SPR melaksanakan pembetulan sempadan SPR dengan sempadan negeri. Perpindahan alamat juga didakwa sedang giat dilakukan di negeri-negeri dikuasai PR.

Jadi, apabila Daim dalam wawancaranya yg terkini mengatakan bahawa hanya 3 negeri yang selesa bagi UBN jika berlaku PRU13, sebenarnya Daim berhasrat untuk melekakan PR dan supaya PR berasa selesa bahawa Putrajaya telah confirm jatuh ke tangan PR.

Kita dapat merumuskan yang Daim berniat untuk mengalih perhatian terhadap agenda tersembunyi SPR terhadap daftar pemilih yang akan digunakan untuk PRU13 nanti.

Hemat saya, Daim menyedari bahawa dasar transformasi Najib lebih berupa retorik dan segala pemberian wang dan projek serta janji Najib tidak mampu lagi mengubah persepsi sebahagian besar rakyat terhadap kebobrokan UBN. Talian hayat terakhir dan ampuh UBN ialah SPR dan daftar pemilih, termasuk undi pos.

Begitu juga dengan gerombolan yang diketuai Nalla untuk menelanjangi kegiatan sex tersembunyi Anwar dengan dibantu peguam Muhammad Shafee, antara tujuannya untuk mengalihkan tumpuan PR dan rakyat daripada daftar pemilih yang begitu meragukan itu.

Oleh itu, bangunlah dari lena dan angan-angan. Usahlah seronok akan kejayaan Rafizi membongkar skandal Fidlot itu. Memang usaha Rafizi itu boleh kita kalungkan bunga atas kegigihannya hingga jatuhnya Shahrizat. Tapi, ada tugas yang lebih besar dari itu, jika isu daftar pemilih ini tidak diselesaikan dan didedahkan, angan-angan ke Putrajaya hanyalah fatamorgana.


http://helangjagat.blogspot.com.
"

No comments: