Derma Untuk Dana PRU 13

Tuesday, October 9, 2012

Panas: Tiga Kali Degil Teroka Tanah Haram Di Cameron Hihglands, MB Di Gesa Ambil Tindakan Tegas !



Oct 9th 2012, 20:37
Menteri Besar, Dato' Sri Adnan Yaakob (foto) digesa mengambil tindakan tegas terhadap isu penerokaan tanah dan hutan secara haram yang kini dilakukan secara berleluasa di negeri Pahang. Ramai pihak terkejut dengan pendedahan terbaru berkenaan isu penerokaan tanah haram secara berleluasa yang berlaku di Cameron Highlands hari ini. Apa tidaknya, isu yang pernah hangat diperkatakan dulu apabila wartawan panas TV3, Karam Singh Walia mendedahkannya kini berlaku semula di kawasan yang sama (Cameron Highlands). Sangkaan kita, dengan pendedahan oleh media arus perdana itu maka tidak ada lagi mana-mana pihak yang berani untuk melakukan perbuatan tersebut. Namun, sangkaan itu meleset sama sekali. Rupanya masih ada pihak yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan atas kealpaan Kerajaan Negeri Pahang dan pihak berkuasa tempatan memantau perkara ini. Terbaru, penerokaan tanah secara besar-besaran berlaku lagi dan kini melibatkan kawasan hutan rizab seluas 12 hektar di kawasan Mensun Valley berhampiran Brinchang (Cameron Highlands) sejak empat bulan yang lalu. Apa yang menjadi kemusykilan kepada rakyat ialah, mana mungkin pihak berkuasa tidak tahu perkara ini?. Mana pergi Pegawai Daerah Cameron Highlands?. Apakah beliau langsung tidak mengadakan mesyuarat mingguan untuk mendapatkan maklumat tentang isu seperti ini sejak empat bulan yang lalu?. Mana pergi penguatkuasa Jabatan Hutan?. Apakah mereka semua tidur dan tidak laksanakan tanggungjawab masing-masing. Atau, mungkin juga mereka semua sudah diberikan "habuan" agar menutup mata dan mulut atas operasi haram berkenaan. Mujurlah ada rakyat yang prihatin yang membuat aduan terhadap kes ini. Jika tidak sudah pastilah pihak terbabit bermaharajalela tanpa sekatan. Difahamkan, selepas aduan dibuat oleh penduduk barulah Pejabat Daerah menjalankan serbuan dan merampas jentera berat yang digunakan termasuk jengkaut. Dipercayai juga penebangan pokok berkenaan telah menjejaskan bekalan air ke rumah-rumah penduduk di kawasan terbabit.

Tambah meragukan, Pegawai Daerah Cameron Highlands, Dato' Ahmad Daud berkata tapak terbabit telah diserbu tiga minggu lalu dan jentera berat telah dirampas. Beliau menambah: "Mereka menjalankan kerja pada waktu malam, dan kita kekurangan tenaga kerja. Mereka membersihkan tanah yang jelas jauh di dalam hutan dan apabila pegawai-pegawai kita tiba di lokasi, mereka telah tiada. " Ahmad berkata beberapa kawasan hutan berada di bawah bidang kuasa Jabatan Perhutanan, sambil menambah bahawa "kita akan bertindak jika aktiviti haram dikesan pada tanah kerajaan negeri". Jika benar dirampas, kenapa ada lagi jentera yang digunakan untuk kerja-kerja berkenaan. Apakah ada "udang disebalik mee" bagi mengaburi mata rakyat dalam hal ini.  Persoalannya sekarang, mana pergi pihak berkuasa yang bertanggungjawab dalam memantau perkara ini. Malah agak menghairankan bila mana pemimpin setempat seperti Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanah Rata, Dato' Ho Yip Hap dan Ahli Parlimen Cameron Highlands, Datuk S.K. Devamany selama ini?. Kenyataan mudah yang dibuat oleh mereka seperti semua pihak harus bertemu dan tampil dengan strategi untuk menangani situasi ini dan pembersihan tanah berlaku secara berleluasa, tetapi tidak tahu ia menyalahi undang-undang jelas menggambarkan betapa tidak prihatinnya pemimpin terbabit sebenarnya. Mereka sepatutnya peka dengan situasi ini tanpa perlu memberi ruang kepada pihak berkenaan bertindak. Bayangkan keluasan 12 hektar itu bukankah ia boleh menjejaskan alam sekitar dan keselamatan penduduk setempat. Tidakkah mereka terfikir selama isu berkenaan memang sudah menjadi fenomena biasa di Cameron Highlands sejak sekian lamanya.
 Mereka yang meneroka secara haram juga mungkin ada "connection" dengan pihak-pihak tertentu yang punyai kuasa agaknya. Ini kerana, selain tanah hasil yang berjaya diambil ialah pokok-pokok balak yang terdapat di lokasi terbabit. Maknanya sudah pasti ada pihak yang berkerjasama dengan pihak berkenaan yang mempunyai hubungan dengan pihak berkuasa untuk merahsiakan semua ini. Apa yang pasti mereka tentunya tahu kesalahan tetapi dek kerana mahu mengaut untung maka ia dilakukan tanpa rasa bersalah. Anehnya, pihak berkuasa mungkin tidak dapat mencari siapa dalang kepada aktiviti ini kerana usaha untuk menutup mulut pasti akan dilakukan. Inilah senario yang berlaku di Pahang sejak sekian lama termasuk di Chini, Pekan yang akan didedahkan.

 [Menteri Besar Pahang Dato' Sri Adnan Yaakob dalam reaksinya pula berkata beliau telah mengarahkan Pegawai Daerah Cameron Highlands untuk memeriksa dakwaan tersebut. Sepatutnya MB perlu mengarahkan mereka yang dipercayai terlibat serta bersubahat didakwa bukannya menyiasat dakwaan tersebut. Jika ini keadaannya, maka rakyat sudah tidak boleh menaruk kepercayaan dan yakin lagi dengan kerajaan yang ada sekarang. Ternyata, operasi dan tindakan yang dibuat sekadar melepaskan batuk ditangga sahaja. Sebaliknya kejadian penerokaan tanah dan hutan secara haram terus berlaku di seluruh negeri Pahang. Hasil mahsul kerajaan hilang begitu sahaja tanpa ada sebarang tindakan dan sudah pasti ia didalangi oleh pemimpin setempat yang mempunyai kuasa sebenarnya. Rakyat perlu bijak menilai dan melakukan perubahan pada Pilihanraya Umum Ke-13 akan datang jika tidak mahu mereka terus ditipu dengan "sandiwara" yang dilakukan oleh pihak terbabit dengan tokey-tokey besar yang sewenangnya melakukan kerja terkutuk ini. Kini, hanya rakyat yang berhak menilai dan mengambil keputusan untuk menolak sebuah kerajaan yang tidak telus, korupsi dan penuh dengan penyelewengan seperti yang ada hari ini. Ayuh, lakukan perubahan demi masa depan generasi akan datang].
http://www.pahangdaily.blogspot.com

No comments: